کد خبر: 2933تاریخ انتشار : ۱۷:۰۲:۱۵ - دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶

نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال کشور راه اندازی شد

نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال کشور راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه در نشستی با حضور اعضای هیئت موسس، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز، امیرسعید مولودی از راه اندازی نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال در ایران خبر داد و در خصوص اهمیت این مرکز، گفت: در این حوزه مطالعات میان رشته […]

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دوشنبه در نشستی با حضور اعضای هیئت موسس، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز، امیرسعید مولودی از راه اندازی نخستین مرکز علوم انسانی دیجیتال در ایران خبر داد و در خصوص اهمیت این مرکز، گفت: در این حوزه مطالعات میان رشته ای که حاصل تلفیق حوزه های علوم انسانی و فناوری دیجیتال می باشد، نقش هوش مصنوعی ایز اهمیت است.

وی رسالت مرکز یادشده را استفاده از فناوری های نوین رایانه ای و هوش مصنوعی در علوم انسانی دانست و گفت: نقطه آغازین این مراکز، ۱۹۴۹ در سالی که نخستین داده الکترونیک «ماشین خواندنی» تولید شد، است.

مولودی با اعلام اینکه از آن پس پروژه های مشابه در سراسر دنیا آغاز شد، ادامه داد: امروزه دست کم ۲۰۰ مرکز در دنیا در خصوص علوم انسانی دیجیتال فعالیت می کنند.

چالش هایی که پیش روی علوم انسانی بوده باعث شده درآمدزا نباشد

وی در ادامه به مزایای راه اندازی مراکز علوم انسانی دیجیتال اشاره کرد و با ابراز تاسف از اینکه مدیریت کلان علمی کشور در حوزه علوم انسانی دست آنانی نبوده که درعلوم انسانی کار کرده باشند، گفت: با توجه به اینکه تاکید می شد علوم انسانی درآمدزا نیست در حقیقت چالش هایی که علوم انسانی روبه رو بوده باعث شده این حوزه درآمدزا نباشد.

مولودی با برشمردن پروژه های نوینی که موجب درآمدزایی علوم انسانی شود به شماری از زمینه ها و مزایای این مرکز پرداخت و افزود: تحول در مطالعات به لحاظ روش شناسی، دیجیتال شدن تمامی منابع علوم انسانی که منجر به تحول شده و از محدوده متون کاغذی گذر می کند، امکان تحلیل و بررسی متون فارسی با استفاده از نرم افزارهای زبان طبیعی، تولید نرم افزارهای ترجمه ماشینی برای بازتولید متن به گفتار و بالعکس، طراحی خودکار پرسش و آزمون سازی، ارتقای وجهه بین المللی دانشگاه با ارجاعاتی که به تولیدات می دهد و امکان همکاری با مراکز دیجیتال دیر نقاط دنیا از مزایایی است که برنامه ریزی آن توسط این مرکز انجام می گیرد.

انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه «لووَن» بلژیک

رئیس مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه شیراز از انعقاد تفاهم نامه ای با دانشگاه «لووَن» کشور بلژیک در این زمینه خبر داد و گفت: به وسیله تجربیاتی که این دانشگاه در بخش دیجیتال علوم انسانی دارد، داده های دیجیتال در دسترس قرار می گیرد.

وی پیرامون درآمدزایی این مرکز عنوان کرد: انجام خدمات پژوهشی برای مراکز علمی و دانشگاه های دیگر به وسیله خدمتی که درخواست می کنند امکان کسب درآمد فراهم می شود.

مولودی تهیه برنامه های مختلف آموزشی را از دیگر نقاط درآمدزا بودن این مرکز ارزیابی کرد و افزود: برنامه ها و زمینه های پژوهشی مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه شیراز در ۵ سرفصل اصلی قرار دارد که ساخت پایگاه های بزرگ در حوزه های مختلف علوم انسانی، داده کاوی و پردازش زبان طبیعی، تهیه و تولید نرم افزارهای زبان فارسی، مصورسازی و تولید نقشه های ۳ بعدی، ساخت و طراحی بازی های رایانه ای و برچسب زنی زبانی پایگاه های داده این سرفصلهاست.

رئیس مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه شیراز اعلام کرد: آذرماه امسال نخستین پروژه مرکز تعریف شد که متون خبری زبان فارسیرا پیکره بندی کرده و محصولی رونمایی شد.

مولودی با اعلام اینکه پایگاه dhcenternet.org در این حوزه به معرفی مراکز دیجیتال علوم انسانی می پردازد، یادآور شد: این پایگاه امکاناتی را فراهم ساخته تا همکاری های مشترک در میان این مراکز شکل بگیرد.

رئیس مرکز علوم انسانی دیجیتال شیراز با اشاره به اینکه بسیاری از داده های دیجیتال تولید نشده تصریح کرد: از راه فروش و دسترسی افراد به این داده ها می توان درآمدزایی کرد.

سرمایه اولیه این مرکز هیچ است/ردیف بودجه ای تعیین نشده

مولودی در عین حال به مطلبی تامل برانگیز هم اشاره کرد و با اعلام اینکه سرمایه اولیه این مرکز هیچ است، گفت: در این حوزه تمامی تلاش هایی که تاکنون شده از بودجه های شخصی تامین شده و قرار است از این به بعد منابعی دریافت کنیم، بنابر این چشممان به بودجه سال آینده است، زیرا ردیف بودجه ای خاصی برای این مرکز اختصاص نیافته است.

این در حالیست که در ابتدای این نشست فرخ حاجیانی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز با توجه به گام برداشتن به سوی نسل سوم به ویژگی های این دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: داشتن دانشگاه نسل سوم باید ویژگی هایی داشته باشند که بتوانند ادامه حیات دهند.

وی لزوم ارتباط تنگاتنگ میان رشته ای را هدف این مرکز دانست و افزود: یکی از راه های شتاب بخشیدن در نقشه جامع کشور توسعه میان رشته ایهاست، بنابر این در حال حاضر که به اهمیت میان رشته ای ها کمتر پرداخته شده، ضعف علمی، سیاست زدگی، بی توجهی به علوم انسانی، ضعف روابط بین المللی، نشر و… موانع این راه است.

۷ نمونه از مراکز علوم انسانی دیجیتال در آسیا قرار دارد

حاجیانی با اشاره به اینکه ۷ نمونه از مراکز علوم انسانی دیجیتال در آسیا قرار دارد که کشورهای لبنان و عربستان هم در کنار ژاپن به عنوان پیشگام این حوزه شناخته می شوند.

وی با اعلام اینکه دفتر کنونی مرکز یادشده در کتابخانه مرکزی دانشگاه قرار دارد، به معرفی اعضای موسس آن پرداخت و گفت: افزون بر رئیس مرکز، امید آزادی، امیرحسین وفا، جواد عباس پور و مصطفی فخر احمد در جمع این هیئت قرار دارند.

همچنین عباسپور، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز که عضو هیئت یادشده است به دیجیتال شدن کتابخانه و امکانات آن برای مرکز علوم انسانی دیجیتال دانشگاه شیراز خبر داد و افزود: نتیجه ای که انتظار داریم مورد حمایت مسئولان کلان و دانشگاه قرار گیرد اختصاص ردیف بودجه ای به این حوزه است.

از سویی، علیرضا احمدی، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز هم یکی از وظایف مرکز یادشده را تهیه و تدوین دروس و آزمون سازی دانست و گفت: ترجمه ماشینی یکی از نیازهای زبان فارسی است که دقت موتورهای ترجمه موجود خیلی مطلوب نیست، از این رو دکتر فخر احمد سالهاست روی این موضوع در حال فعالیت است.